סרט לבן


בסרט לבן של הבמאי האוסטרי מיכאל הנקה מתוארים החיים בכפר באוסטריה רגע לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. 1915, ימיו של פרויד. אנחנו מקבלים הצצה למבנה החברתי, המשפחתי והבינאישי אשר היוו את הרקע שבתוכו נולדה הפסיכואנליזה. האם כשפרויד אומר גבר או אבא לזה הוא מתכוון?

http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,1019,209,45643,.aspx

הגבר הפטריארכלי, חזק, קובע, אכזרי, מנותק רגשית, אלים, מרוחק. הנשים תלותיות, מושפלות. ה

כיום, מאה שנים מאוחר יותר, נדמה שהעולם המערבי השתנה ללא הכר. נשים לוקחות יותר ויותר תפקידים גבריים, הן חברתית והן בינאישית.  לא ברור האם המרכיבים אשר היו לפני מאה שנה נחלת המין הגברי ועברו לידיים נשיות, אוזנו על ידי מרכיבים נשיים אשר עברו לידיים גבריות. נדמה שגברים רבים נותרו ריקים מזה ומזה.

בסרט, גברים מוגדרים על ידי תפקידם החברתי/מקצועי רופא כומר מורה ברון, הנשים משמשות אותם באלם מוכנע. כמעט לא ניתן להבחין בעמדתן הרגשית מול מעשי חינוכיים אלימים אותם נוקטים הגברים. יש בסרט איזשהו מעמד דומה לנשים-ילדים, מעמד של השפלה והיות אובייקט מיני סדיסטי. יוצא מן הכלל הוא המורה, הנמצא במעין מרחב ביניים של כבר לא ילד עוד לא גבר.

מעמדן האילם של הנשים בכפר, מזכיר במידה רבה אמהות המלוות בשתיקה מעשי גילוי עריות במשפחה בימינו. כיום יותר ויותר נשים רוכשות מקצוע , קולן נשמע מחוץ לבית ובתוכו. בבתים רבים מעמד האב והאם משתווים ואף מתהפכים.

מה ניתן לומר על כך מהאספקט האדיפלי? האין כאן התגשמות של חרדת הסירוס? האם בכלל ניתן לתאר את המציאות כיום במונחי המאה שעברה?

תגים:

כתיבת תגובה